Zawsze można poprosić o pokazanie ceny katalogowej i sprawdzić prawidłowy rabat.
Cena katalogowa jest dla optyka, a nie dla klienta i klientowi nic do tego. Katalogi są albo z pustymi rubrykami i optyk sam wpisuje w nim swoje ceny, albo z tzw. ceną sugerowaną przez producenta. Optyk ma możliwość stosowania własnej polityki cenowej. Może mieć cenę wyższą, może mieć niższą. Rabat to też sprawa polityki optyka i to on ustala czy i jaki proponuje i nikomu nic do sprawdzania tego. Ponieważ optyków, właścicieli zakładów, stosujących własne ceny jest już niewielu, to większość bierze katalog z cenami sugerowanymi przez producenta i daje „gotowca” pracownikom. W efekcie salony optyczne stają się sprzedawcami producenta i realizują jego politykę cenową, jego rabaty i jego „sieczkę” marketingową. Generalnie jednak, Polska to wolny kraj i każdy ma taką cenę i taki rabat jaki chce zaproponować. Klientowi albo pasuje, albo nie. Też jego sprawa, bo Polska to ………