Wszyscy wiemy, że narząd wzroku jest bardzo ważny i należy szczególnie o niego dbać, w związku z powyższym wklejam zestawienie jak widzą dzieci i co może nas niepokoić. Mam nadzieję, że w ten sposób ułatwię zatroskanym rodzicom odnalezienie informacji dotyczących ich dzieci
WARTO WIEDZIEĆ:
Prawidłowy przebieg rozwoju widzenia wpływa na jakość życia dziecka, a później dorosłego człowieka. Wzrok jest zmysłem podlegającym rozwojowi i poddającym się rehabilitacji. Warunkiem właściwego rozwoju widzenia jest sprawny układ wzrokowy czyli zdrowa gałka oczna, nerw wzrokowy, droga wzrokowa i odpowiednie części kory mózgowej. Umiejętności widzenia uczymy się całe życie, ale za najważniejszy okres jej rozwoju uważa się pierwsze dwa lata życia. Poziom rozwoju widzenia można badać już w kilka dni po urodzeniu. Niezwykle ważne jest badanie i ocena wzroku przez specjalistę (lekarza okulistę) w pierwszym, drugim i trzecim miesiącu życia, szczególnie dzieci z ciąż zagrożonych, dzieci przedwcześnie urodzonych lub tzw. ryzyka urodzeniowego. Jak najwcześniejsze leczenie i rehabilitacja wzroku może ewentualne nieprawidłowości zmniejszyć, ograniczyć lub wyeliminować. Kontrolowanie procesu widzenia i wpływanie na jego przebieg np. poprzez leczenie, używanie okularów korekcyjnych, ochronnych, pomocy optycznych i nieoptycznych oraz odpowiednie ćwiczenia mogą sprawić, że wasze Dziecko będzie się lepiej rozwijać
OKRES NOWORODKOWY
1 miesiąc życia
Prawidłowy rozwój wzroku: pojawia się odruch rogówkowy; reakcja źrenic na światło; odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek pod wpływem silnego światła skierowanego na twarz dziecka; pierwsze ruchy sakkadowe; dziecko wybiera i preferuje twarz człowieka; uważne wpatruje się w twarze najbliższych osób z odległości 15-40 cm, lubi zmienną mimikę twarzy i próbuje ją naśladować; (fiksacja czasami pojawia się później); posługuje się raz jednym, raz drugim okiem; lubi kontury, proste pionowe i poziome wzory, duże rozmiary (najlepiej czarno-białe).
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy występuje widoczna różnica w wielkości gałek ocznych, wyglądzie oczu i powiek np. przymglona rogówka, biała źrenica, nierówne źrenice, nierówna szerokość szpary powiekowej; gdy oczy są w mimowolnym ruchu, cały czas pływają" w różnych kierunkach (może to być oczopląs wrodzony); gdy zamiast łez pojawia się inna wydzielina np.. ropa; dziecko nie patrzy na twarze bliskich osób; często ma zamknięte oczy; opadają powieki podczas otwierania oczu; gałki oczne lub jedno oko odchylają się przez cały czas od właściwego ułożenia w kierunku nosa, skroni, czoła; występuje lub pojawił się oczopląs tylko jednego oka; oczy są zaczerwienione, łzawią bez powodu"; dziecko często uciska oczy piąstkami.
UWAGI
Oceniając funkcję narządu wzroku wcześniaków należy brać pod uwagę tzw. skorygowany wiek ciążowy, a więc liczony od planowanej daty porodu. Do okulisty należy zgłosić się zawsze w pierwszym miesiącu życia dziecka jeżeli występują lub występowały w rodzinie takie choroby jak: zaćma wrodzona, jaskra wrodzona, siatkówczak.
OKRES NIEMOWLĘCY
1-3 miesięcy
Prawidłowy rozwój wzroku:występuje oczopląs optokinetyczny; dziecko wpatruje się w źródła światła, jasne ściany, okna; śledzi poruszające się źródło światła od środkowej linii ciała na zewnątrz (lepiej w poziomie niż pionie i ukośnie); fascynuje się różnymi źródłami światła, błyszczącymi przedmiotami i jaskrawymi kolorami; dłużej wpatruje się w twarze osób najbliższych; przygląda się własnej ręce; spogląda do góry na zabawki; przenosi spojrzenie (kieruje oczy) w kierunku źródła dźwięku; rozwija się koordynacja obu gałek ocznych (w tym okresie życia dziecko może okresowo zezować);pojawiają się zbieżne ruchy gałek ocznych; podąża wzrokiem za poruszającą się zabawką (40-60 cm od oczu w prawą i lewą stronę); odwzajemnia uśmiech
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy nie skupia wzroku lub słabo fiksuje na twarzy rodzica; nie uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiech; wyraźnie patrzy tylko jednym okiem (ustawia głowę w jedną stronę); źle reaguje (nadwrażliwość) na światło, mruży oczy, zamyka je lub zaciska silnie powieki; reaguje z opóźnieniem na pokazywane zabawki; reaguje na bodźce lub ruch nie na wprost twarzy ale z boku głowy, w jej górnej bądź dolnej części; przygląda się własnej ręce tylko po jednej stronie ciała; nie nawiązuje kontaktu wzrokowego; nie odwzajemnia uśmiechu; oczy często zezują lub poruszają się niezależnie od siebie; oczy drgają w poziomie, pionie bądź naprzemiennie.
3-5 miesięcy
Prawidłowy rozwój wzroku.:dziecko skupia wzrok (fiksuje) na przedmiotach z odległości ok. 1m;
bada i ogląda" własne ręce; ustawia oczy centralnie; przenosi spojrzenie z ręki na obiekt; widzi barwy; lubi grzechotki, gryzaki, zabawki piszczące, wyciąga rękę w ich kierunku, chwyta je, szczególnie wtedy, gdy znajdują się w zasięgu jego rąk; przekłada zabawkę z ręki do ręki; pojawia się akomodacja z odległości 13-50 cm; spostrzega głębię.
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy dziecko nie skupia wzroku na osobach; nie skupia wzroku na zabawkach; nie wyciąga ręki w kierunku zabawki; słabo interesuje się otoczeniem; nie reaguje na odbicie w lustrze; występują nietypowe zachowania (np. kiwanie się).
5-7 miesięcy
Prawidłowy rozwój wzroku.dziecko patrzy na zabawki pokazywane w całym obszarze pola widzenia (prawa-lewa, góra-dół); wyrzuca zabawki i patrzy, gdzie upadły; rozwija się koordynacja oko-ręka; doskonali się fiksacja; rozwija się pamięć wzrokowa; następuje koordynacja większości odruchów obuocznych; reaguje odmiennie na zmieniający się wyraz twarzy rodzica
Kiedy zwrócić się do okulisty? gdy brak lub słaba koordynacja oko-ręka; słaba fiksacja; brak zbieżności; preferencja jednego oka.
7-12 miesięcy
Prawidłowy rozwój wzroku.dziecko interesuje się drobnymi przedmiotami lub detalami w przedmiotach; fiksuje wyraz twarzy i naśladuje go; płynnie śledzi wzrokiem; przechyla głowę żeby spojrzeć w wybranym kierunku; lubi różne kształty i formy geometryczne; rozwinięte widzenie obuoczne.
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy nie interesuje się nowymi zabawkami; nie patrzy na zabawki, którymi się bawi;
nie interesuje się małymi zabawkami, nie zauważa ich (piłeczki, cukierki); nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych o np. 1-2 metry; nie interesuje się otoczeniem; nie obserwuje domowników; słaby rozwój motoryczny; opóźniona koordynacja ruchów głowy i oczu.
OKRES ŻŁOBKOWY
13-18 miesięcy
Prawidłowy rozwój wzroku.:dziecko interesuje się książeczkami i kolorowymi obrazkami; identyfikuje podobieństwa i różnice; szereguje klocki i buduje wieże z klocków; lubi bazgrać, rysować linie grubymi kredkami; rozwija się orientacja pionowa; współdziała w czynnościach samoobsługowych; idzie do rodzica, zabawki.
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy następuje opóźnienie lub brak zainteresowania książeczkami, obrazkami, gazetami; brak zainteresowania bazgraniem; nie porusza się w stronę osób i zabawek.
1,5 roku-do 3 lat
Prawidłowy rozwój wzroku.śledzi wzrokiem w pełnym zakresie ruchu i wg potrzeb; doskonali się koordynacja wzrokowo ruchowa i manipulacja; rozróżnia i identyfikuje znajome przedmioty, lubi układanki przedmiotowe i obrazkowe; lubi zabawy w chowanego z zabawkami i ludźmi.
Kiedy zwrócić się do okulisty?przy braku prawidłowych (płynnych, ciągłych) ruchów śledzących oczu; słabe zainteresowanie otoczeniem; podczas chodzenia dziecko potyka się o meble, zabawki, progi;powolne, niechętne przemieszczanie się z jednego pomieszczenia do drugiego.
OKRES PRZEDSZKOLNY
3-5 lat
Prawidłowy rozwój wzroku.dziecko zna figury geometryczne; rozpoznaje barwy i odcienie barw, nazywa je; wyraźnie widzi i nazywa szczegóły na obrazkach; dopasowuje takie same litery, cyfry; sortuje przedmioty, grupuje, dzieli na kategorie wg wielkości, barwy, długości; rozpoznaje przedmioty na obrazkach widziane pod różnym kątem z bliska i z daleka; mówi na temat tego co dzieje się na obrazkach (układa historyjki obrazkowe); rozwija się wzrokowa orientacja przestrzenna.
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy dziecko ma trudności z rozróżnianiem: figury od tła, kształtów, wielkości, barw;
trudności z widzeniem szczegółów na obrazkach; nie nazywa kolorów; przechyla głowę w bok lub nienaturalnie układa ciało podczas oglądania TV, książki; mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości; ma trudności z prostymi czynnościami ruchowymi (np. chwytanie i rzucanie piłki oraz śledzenie toru jej ruchu); ma trudności z wchodzeniem i schodzeniem po schodach; szura obuwiem podczas chodzenia; słabo posługuje się ołówkiem, kredką, łyżką; szybko męczy się po okresach koncentracji wzrokowej; ma bóle głowy, nudności, pieczenie i swędzenie oczu; zgłasza zamazywanie i rozmywanie obrazu, podwójne widzenie.
OKRES WCZESNOSZKOLNY
5-8 lat
Prawidłowy rozwój wzroku.rozpoznaje i identyfikuje znaki abstrakcyjne (m.in. cyfry, litery); rozróżnia, rozpoznaje, kojarzy, interpretuje wyrazy; czyta; pisze.
Kiedy zwrócić się do okulisty?gdy dziecko myli takie same cyfry i litery; opuszcza litery w wyrazach podczas czytania; nie widzi liter i cyfr z odległości kilku metrów; źle widzi z bliskich lub dalekich odległości; czyta, pisze z głową bardzo blisko tekstu; mruży oczy, zasłania oko podczas pisania w zeszycie lub przepisywania z tablicy; szeroko otwiera oczy, trze oczy; zamyka lub zakrywa jedno oko; zmienia końcówki wyrazów, pomija lub dodaje literki przy czytaniu i przepisywaniu; ma trudności z pisaniem w zeszytach.
Dbanie o oczy i narząd wzroku wymaga badania oczu przez lekarza okulistę przynajmniej jeden raz w roku oraz w każdym przypadku stwierdzenia jakichkolwiek dolegliwości lub/i zaburzeń widzenia.